POSJETITE KURAN.BA
 
 

ohr prekinuo izgradnju dzamije

Kemal B. | Saff br/str. 60

OHR prekinuo izgradnju džamije u Ilijašu na zemljištu koje ni po cemu nije sporno


U toku agresije cijela opcina Ilijaš je bila pod okupacijom srpskog agresora. Nakon Dejtonskog sporazuma, vracena je njenim stanovnicima, ciju vecinu cine Bošnjaci. Namazi, vjerska pouka i ostale vjerske aktivnosti se od tada do danas obavljaju u hodniku gradske kino-sale. Bio je to samo jedan od razloga da se zapocnu radovi na izgradnji džamije. Ali...

Piše: Kemal Bakovic

U toku agresije na Bosnu i Hercegovinu svi islamski vjerski objekti na teritoriji ilijaške opcine su porušeni ili devastirani. Nakon agresije, povratnici su, onoliko koliko su to mogli, pokušali obnoviti neke od porušenih i izgraditi nove džamije.


Nedavno je u starom dijelu Ilijaša otvorena prelijepa džamija. Napravljena je najviše donacijom egipatske vlade.

U novom dijelu grada nije ni bilo džamije. Od povratka u Ilijaš, medu prvim zadacima koje su tamošnji Bošnjaci postavili sebi bila je izgradnja džamije. Lokacija i dozvole za gradnju su uredno dobiveni i džematlije su poceli kopati temelje. A onda, kao grom iz vedra neba, pogodio ih je dopis iz OHR–a kojim se od opcinskih vlasti zahtijeva da bez odlaganja obustave gradnju.


U paketu s katolickom crkvom
Šta se, ustvari, dogadalo od samog pocetka, upitali smo Šerifa ef. Catica, imama gradskog mesdžida.

- Godine 1996., kad smo se vratili u Ilijaš, u gradu su uglavnom živjeli Bošnjaci. Mi smo odmah ušli u prostorije u kojima se i danas nalazimo. To je prostor Kulturno-sportskog centra, koji smo zvanicno dobili od Opcine do momenta dok ne napravimo džamiju. U isto vrijeme sam ja, preko sarajevskog medžlisa, pokrenuo inicijativu da se nade prostor u Novom Ilijašu, gdje nikad nije bilo džamije. Te godine je zahtjev podnio sarajevski medžlis, jer je za to ovlašten. Te su aktivnosti, nažalost, dugo trajale. Ja sam bio clan Opcinskog vijeca. Nas peterica vijecnika smo, iz revolta, napustili Vijece zato što nikad nisu udovoljili zahtjevu, a bilo je i vremena i prostora za to. Poslije toga gesta, došla je ekipa iz Sarajeva i ona nam je zvanicno dodijelila lokaciju. Ali, to je trajalo godinu i po. Godine 1997. je na Opcinskom vijecu dodijeljena zemlja, dva duluma i 380 m2 za izgradnju džamije. U isto vrijeme, dodijeljena je i parcela za izgradnju katolicke crkve. Znaci, u paketu je dodijeljena zemlja i za džamiju i za katolicku crkvu. Spominjem to zato što je kampanja protiv izgradnje džamije krenula od nekih katolika koji žive u Ilijašu. Imamo indicije da je sve to krenulo od jednog covjeka iz Hrvatske seljacke stranke, jer je javno govorio da ce nam obustaviti gradnju cim mi iskopamo temelje.


Nije bilo žalbe Vrhovnom sudu
Uradena je projektna dokumentaciju i, na osnovu projektne dokumentacije, prošle godine je dobijena i gradevinska dozvola.

- Parcelu koju smo dobili nismo je mogli dobiti dok se nije izvršila izmjena regulacionog plana - kazuje imam Šerif ef. Catic. - U postojecem regulacionom planu, koji su radile prijeratne vlasti, nigdje nije bilo mjesta ni za džamiju ni za katolicku crkvu. Regulacioni plan je promijenjen za dio grada koji se zove Banovac, i tu su ucrtane džamija i katolicka crkva. Tadašnji obdusmen je rekao da nema ništa protiv gradnje džamije. Na osnovu rješenja koje nam je dodijeljeno, ostavljen je rok od trideset dana onima koji se ne slažu s time da mogu podnijeti tužbu Vrhovnome sudu. Niko se u tom roku nije žalio. Tek ove godine, kad su intenzivirani radove na iskopavanju temelja, nastupila je ova teška situacija - visoki predstavnik medunarodne zajednice u BiH obustavio je izgradnju džamije do izuzeca iz njegove odluke.


Petritsch ukinuo Westendorpa
Lokacija je dobijena u vrijeme Westendorpa. Znaci, tada uopce nije postojala zabrana. Ali, Petritsch je ukinuo Westendorpa i retroaktivno poništio dozvole za gradnju do izuzeca.

Opcina je uložila žalbu OHR-u. Ocekuje se rješenje, a radi novonastale situacije, ometena je najintenzivnija aktivnost.


- Veoma je bitno da zemljište ne može biti predmet restitucije. To je bila bošnjacka zemlja, a vlasniku Bošnjaku data je druga zemlja kad je opcina izuzela ovu lokaciju. Drugo, OHR donosi takve odluke navodno radi toga što bi izgradnja džamije mogla prouzrokovati da se Srbi ne vracaju na svoja imanja. Ali, to može biti opravdano u slucaju kad se radi o zemlji koja je predmet restitucije. Ovdje to nije slucaj. Potpuno su rašcišceni imovinsko-pravni odnosi i tu nema nikakvog spora. Jedini "razlog" je da je ta grupa ljudi podnijela nekakav prigovor, peticiju, i na osnovu toga su radovi obustavili. Medutim, cemo, ako je to mjerilo, sastaviti svoju peticiju i u skupiti deset hiljada ljudi koji ce svojim potpisima tražiti da se džamija gradi. Ali, mi ocekujemo da ce se bez toga ipak udovoljiti pravdi. Jer, mi smo džemat na ledini, džamiju pravimo što nam treba, a ne da bismo nekoga provocirali njome.

Unošenje nemira u Ilijaš


Na naše pitanje je li mu poznato da je neko iz OHR–a dolazio i vršio kakav uvidaj, ef. Catic kaže:

- Iz OHR-a su dolazili, ali su došli nacelniku Opcine i zvanicno su uložili svoj prigovor o obustavi izgradnje džamije dok se ona ne izuzme iz odluke koju je donio visoki predstavnik. Što se tice dokumentacije za izgradnju džamije, mi smo sve ispoštovali. Ne fali nam nijedan papir. Na osnovu zakona ove zemlje, ne postoji nijedna osoba u njoj koja bi nam pravno mogla obustaviti izgradnju džamije. Paradoksalno je da se obustavi izgradnja džamije. Ovo je prva obustava izgradnje džamije u Bosni i Hercegovini. Ovo je ocito licemjerstvo medunarodne zajednice kad znamo da su Srbi na temeljima džamije napravili crkvu u Divicu, gdje je stopostotno bilo muslimansko stanovništvo. I, nedavno je odobreno da ostane ta crkva jer se narod navikao na nju. Medutim, da imamo sredstva, mi bismo gradili džamiju i niko nas osim Allaha, dž. š., ne bi u tome mogao sprijeciti.


- Onaj ko obustavi izgradnju džamije u Ilijašu, za tri godine unazad vraca Ilijaš u smislu meduljudskih odnosa. Znaci, ovo vodi pogoršanju sasvim dobrih odnosa, jer i nije bilo incidentnih pojava. Onaj ko želi obustaviti gradnju džamije, taj provocira ovaj narod da pravi haos u Ilijašu i vraca na situaciju od prije tri godine... Teško je, mucno. Ljudi su ogorceni Meni je problem svakodnevno ih smirivati i govoriti da ce sve biti u redu.

Ko stoji iza peticije


U Ilijašu se krivi grupa gradana koja je, na celu sa Perom Ilicem, predsjednikom HSS–a, napravila peticiju protiv gradnje džamije i s njom otišla u OHR. Na peticiji se, kako kažu, nalaze imena i nekih muslimana.

Pero Ilic, pak, kaže:


- Svi vi dobro znate ko je pokrenuo to pitanje. To je pokrenulo jedno nevladino srpsko udruženje sa Ilidže, cije ime cete saznati ako se potrudite. Mene to apsolutno ne interesira i ja nemam nikakve veze s tim. Sigurno vam tvrdim da je peticija potpisana i da iza nje stoje Srbi. Kad se davala zemlja za džamiju, ja sam tadašnjem nacelniku Saudinu rekao da je bolje prebaciti je ispod puta jer ce smetati djeci. Da vam iskreno kažem, mislim da je grehota djeci uzeti onaj park.

Alexandra Stiglmaer, za Saff:


Dopis o zabrani iz OHR-a potpisao je službenik Radne grupe za povratak i obnovu gospodin Ricard P. T. Ots. Bio je na godišnjem odmoru, pa nam je na pitanja odgovorila viša glasnogovornica visokog predstavnika Aleksandra Stiglmaer. Pitali smo zašto je obustavljena izgradnja džamije, ima li Radna grupa za povratak i obnovu mandat da zabranjuje gradnju vjerskih objekata koji se ne obnavaljaju nego grade iznova, kao i to je li im poznat broj porušenih islamskih vjerskih objekat u opcini Ilijaš i je li Grupa za povratak i obnovu obnovila ijedan od njih?

Odgovor gospodice Stiglmaer je slijedeci:


"1. Odlukom o zabrani dodjele zemljišta u društvenoj svojini koju je visoki predstavnik donio 27. aprila 2000. godine, zabranjuju se dodjela, raspolaganje, parceliziranje, prijenos, prodaja, korištenje i davanje u zakup svake vrste zemljišta u društvenoj svojjini osim u slucaju kad Ured visokog predstavnka odobri izuzece od ove zabrane, za što postoje odredene procedure. Problem u vezi sa izgradnjom džamije u Ilijašu jest da opcina nije tražila izuzece od OHR–a, tako da je korištenje zemljišta za izgradnju ove džamije bilo bespravno i moralo se obustaviti. Medutim, Opcina je u meduvremenu podnijela zahtjev, i taj je zahtjev trenutno na razmatranju kod nas, u proceduri. Isto važi i za crkvu u Ilijašu, cija je izgradnja takoder zapocela bez odobrenja OHR–a. Opcina je i u ovom slucaju podnijela zahtjev i mi ga razmatramo. Cilj ove odluke visokog predstavnika koja je uslijedila nakon slicne odluke donesene 26. maja 1999. godine, jest da osigura da zemljište u društvenoj svojini ne bude korišteno na diskriminatoran nacin, narocito prema povratnicima. Ovo konkretno znaci da, naprimjer, OHR ne bi dozvolio ponovno korištene zemljišta u društvenoj svojini koje se predhodno koristilo za vjerske ili kulturne objekte, u stambene svrhe ili za privatne poslovne ili privatne poljoprivredne aktivnosti, jer bi ovo moglo sprijeciti povratak onih ljudi koji su vodili takve aktivnosti ili koristili spomenute objekte. Opcine koje žele koristiti zemljište u društvenoj svojini moraju podnijeti dokumentaciju kojom se dokazuje da dodjela zamljišta nece biti diskriminatorna te da ce, pored toga, biti potpuno u skladu sa svim lokalnim zakonima i propisima i, ukoliko se potvrdi da je tako, OHR tada daje izuzece od zabrane.

2. Kao što je obrazloženo u gornjem tekstu, nikakvo zemljište u društvenoj svojini se ne može dodijeliti, osim u slucaju kad je OHR dao izuzece od zabrane o korištenju zemljišta u društvenoj svojini, i to nakon što je opcina podnijela zahtjev da se izda takvo izuzece. Problem u Ilijašu je bio što su i gradnja džamije i gradnja crkve zapocele bez dozvole OHR–a. Namjera OHR–a jest da osigura da se nikakvo zemljište u društvenoj svojini ne dodijeli na nacin koji bi bio diskrimintoran, jer se ovo koristilo kao jedna od metoda da se cementiraju rezultati etnickog cišcenja – gdje su jednom stajale džamije, izgradene su nove zgrade ili parkovi, gdje su pripadnici jedne nacionalnosti živjeli i radili, organi vlasti su naselili pripadnike druge nacionalnosti i izgradili nove zgrade za njih, tako da se prijašnji stanovnici ne mogu vratiti. Kako bi se ovo sprijecilo, visoki predstavnik je dodjelu svakog zemljišta u društvenoj svojini proglasio nezakonitom osim u slucaju kad opcina podnese zadovoljavajuce dokaze da ce dodjela biti nediskriminatorna i u potpunosti u skladu sa lokalnim zakonima i propisima, i na taj nacin dobije izuzece OHR–a.


Što se tice broja džamija u Ilijašu, može se izgraditi toliko novih džamija koliko neko želi ukoliko njihova izgradnja ne krši odluku visokog predstavnika, a OHR u potpunosti podržava ponovnu izgradnju svih vjerskih objekata koji su uništeni tokom rata".

Umjesto komentara na (ne)dobijene odgovore, samo opaska: ko god ode u Ilijaš, vidjet ce da gradnja crkve uopce nije pocela.